رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی
گزارش|

شهید سلیمانی؛ امتداد اسطوره‌ای قهرمانان ملت ایران/ قهرمانی برای ملت‌های آزاده جهان

7:45 - 13 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۲۵۰۹
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
شهید سلیمانی؛ امتداد اسطوره‌ای قهرمانان ملت ایران/ قهرمانی برای ملت‌های آزاده جهان
عضو هیئت رئیسه مجلس شهید حاج قاسم سلیمانی را امتداد اسطوره‌ای قهرمانان ملت ایران دانست و گفت: این شهید والامقام حوزه نفوذ جمهوری اسلامی ایران را در منطقه و سایر نقاط دنیا بسط داد.

خبرگزاری میزان - امروز چهارمین سالگرد شهادت مظلومانه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی است، شهیدی که یاد و نامش تا همیشه و فارغ از گذشت روزها و سال‌ها درایت، رشادت، مقاومت، ایثار و فداکاری را در اذهان انسان‌های آزاده جهان یادآوری می‌کند.

حاج قاسم ۲۰ اسفندماه سال ۱۳۳۵ در روستای قنات‌ملک از توابع رابر کرمان در یک خانواده کارگری دیده به جهان گشود. پس از پایان تحصیلات ابتدایی در ۱۱ سالگی به کرمان رفت و پس از اخذ مدرک دیپلم به شغل بنایی روی آورد و سپس به عنوان پیمانکار در اداره آب کرمان مشغول به کار شد.

در آستانه انقلاب اسلامی و در کوران تظاهرات ضد رژیم ستمشاهی، حاج قاسم از گردانندگان اصلی تجمعات انقلابیون کرمان بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و پیش از دفاع مقدس، در مقابله با ضدانقلاب تجزیه‌طلب در غرب کشور شرکت کرد و نقش موثری در ختم غائله مهاباد داشت.

رشادت‌های حاج قاسم در نبرد با ضدانقلاب در غرب کشور، موجب شد مسئولان نهاد تازه تاسیس سپاه پاسداران، او را به فرماندهی پادگان قدس در کرمان منصوب کنند.

- 

با تجاوز رژیم بعث صدام به ایران اسلامی، حاج قاسم به عنوان فرمانده پادگان قدس کرمان، اقدام به آموزش و تربیت چندین گردان از سپاهیان استان کرمان جهت اعزام به جبهه‌های جنوب کرد.

انتصاب به عنوان فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله
در آغاز جنگ تحمیلی، شهید سلیمانی در رأس یک گروهان به سوسنگرد اعزام شد تا از پیشروی رژیم بعث در جبهه مالکیه جلوگیری به عمل آورد. مجاهدت‌ها و رشادت‌ها و ماموریت‌های موفق حاج قاسم در نخستین سال جنگ تحمیلی، موجب شد در سال ۶۰ با حکم «محسن رضایی» فرمانده وقت سپاه پاسداران، به عنوان فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله (ع) منصوب شود. لشکر ۴۱ ثارالله (ع) که به لشکر «خط‌شکن» نقش بسیار زیادی در پیروز‌ی‌های دوران دفاع مقدس داشت.

فرماندهی قرارگاه جنوب شرقی کشور
پس از پایان دفاع مقدس، شهید سلیمانی به عنوان فرمانده لشکر ثارالله (ع) و فرمانده قرارگاه جنوب شرقی کشور، مجاهدت‌های بیشماری را برای تامین امنیت مرز‌های شرقی کشور انجام داد و در دفع اقدامات ایذایی اشرار و باند‌های مواد مخدر تدبیر و صلابتی مثال زدنی از خود نشان داد.

انتصاب به سمت فرماندهی نیروی قدس
 تدابیر حاج قاسم در دوران دفاع مقدس و در دوران فرماندهی قرارگاه جنوب شرق کشور، موجب شد مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۵ بهمن ۷۶، وی را به سمت فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران منصوب کنند.

 

-

دوران فرماندهی حاج قاسم در نیروی قدس سپاه پاسداران، نقطه اوج کارنامه جهاد سراسر مخلصانه این مجاهد فی‌سبیل‌الله بود. در این دوران، به‌واسطه تدبیر و شجاعت حاج قاسم، اقتدار منطقه‌ای ایران تثبیت و توطئه‌های تروریست‌های تکفیری زاییده آمریکا و رژیم صهیونیستی مضمحل شد.

اعطای نشان عالی ذوالفقار
در پی این مجاهدت‌ها و افتخار آفرینی‌ها حاج قاسم سلیمانی برای کشور عزیزمان در عرصه حمایت از جبهه مقاومت و خنثی‌سازی تهدیدات جبهه دشمن ضد امنیت میهن اسلامی، عصر روز یکشنبه ۱۹ اسفند ۹۷، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) فرمانده معظم کل قوا، «نشان ذوالفقار» را به وی اعطا کردند.

 

-

 

حاج قاسم سلیمانی اولین فرماندهی است که پس از انقلاب نشان ذوالفقار دریافت می‌کند. فرمانده نیروی قدس سپاه پیش‌تر نیز سه نشان «فتح» دریافت کرده است. نشان «ذوالفقار»، عالی‌ترین نشان نظامی است که به پاس رشادت‌ها و موفقیت در فرماندهی از سوی فرمانده معظم کل قوا اعطاء می‌شود. این نشان طبق آیین‌نامه اهدا نشان‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران، به فرماندهان عالی‌رتبه و روسای ستاد‌های عالیرتبه در نیرو‌های مسلح اهدا می‌شود که تدابیر آن‌ها در طرح ریزی و هدایت عملیات‌های رزمی موجب حصول نتایج مطلوب شده باشد.

ترور ناجوانمردانه حاج قاسم توسط یزید زمانه
اما آمریکایی‌ها که توطئه‌های خود در منطقه غرب آسیا را به‌واسطه درایت و شجاعت این فرمانده رشید محور مقاومت شکست‌خورده می‌دیدند، سرانجام دست به جنایتی بزرگ زدند و سردار رشید امت اسلام را ناجوانمردانه ترور کردند.

بامداد روز جمعه ۱۳دی ۹۸ در پی حمله هوایی نیرو‌های متجاوز و تروریست آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد، سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی پس از عمری مجاهدت، فداکاری و نقش آفرینی‌های ماندگار و پر افتخار در راه اعتلای اسلام و دفاع از قرآن و اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) و سرافرازی ایران عزیز، به شهادت رسید.

 

حاج قاسم سلیمانی؛ امتداد اسطوره‌ای قهرمانان ملت ایران/

در این حمله جنایات‌بار چند تن از همراهان وی و فرماندهان و رزمندگان حشدالعبی عراق از جمله ابومهدی المهندس نیز به شهادت رسیدند.

شهید سلیمانی به‌عنوان یک فرمانده استراتژیست در دنیا نظیر نداشت

در این رابطه احمد نادری، عضو هیئت رئیسه مجلس در گفت‌وگو با میزان بیان کرد: حاج قاسم امتداد اسطوره‌ای قهرمانان ملت ایران است، کسی که نه فقط جوانی بلکه همه عمر خود را صرف دفاع از مردم و ملت‌های مظلوم منطقه کرد و علاوه بر اینکه قهرمان ملی ماست، قهرمان ملت‌های منطقه و یک قهرمان ضد امپریالیستی در میان ملت‌های آزاده جهان نیز بوده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: کار حاج قاسم سلیمانی برای بسط حوزه نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه و سایر نقاط دنیا بی‌نظیر بود و بسیار قابل تقدیر و ستایش است، امنیتی که امروز در کشورمان ایجاد شده مرهون حاج قاسم سلیمانی، حاج قاسم‌ها و تفکر این شهید بزرگوار است.

وی افزود: امروز دست‌های بلند جمهوری اسلامی ایران در منطقه به طور آشکار و ملموس قابل مشاهده است. حوزه نفوذ ما در بعد افقی از مرز چین در افغانستان شروع می‌شود تا مدیترانه در یک محور شرقی غربی ادامه دارد. از مرزهای روسیه در قفقاز و آسیای مرکزی آغاز شده تا خلیج عدن امتداد دارد و این مرهون مجاهدت‌های حاج قاسم است که با به‌کار گرفتن عناصر قدرت نرم و سخت جمهوری اسلامی ایران توانست این حوزه نفوذ را به وجود بیاورد.

نادری با اشاره به شخصیت حاج قاسم سلیمانی بیان کرد: از کودکی به واسطه همشهری بودن با ایشان رفت و آمد داشتیم و ابعاد مختلف شخصیت شهید سلیمانی را از نظر رشادت، دلاوری و عاطفی درک کرده‌ام، درایت شهید سلیمانی به عنوان یک فرمانده استراتژیست مسلم در دنیا نظیر نداشت. فقط ما به این نکته مهم اذعان نداریم بلکه ژنرال‌های نظامی دنیا و امریکایی نیز به آن اعتراف دارند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در پایان گفت: ابعاد شخصیتی حاج قاسم سلیمانی باعث شده بود که شخصیتی منحصربه فرد داشته باشد. سپهبد قاسم سلیمانی، وسط میدان نبرد و در حالی‌که مشغول مبارزه با دشمن بود توجه خود را معطوف به حیوانات، گیاهان و گل‌ها می‌کرد تا مبادا ظلمی بر آنها روا شود. 

 

حاج قاسم سلیمانی؛ امتداد اسطوره‌ای قهرمانان ملت ایران/

آثار تلاش‌های خاضعانه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی تنها در کشورمان باعث خیر و برکت نشده بلکه امروز شاهد به پاخواستن جوامع مظلوم علیه ظلم و استکبار جهانی هستیم. اتفاقاتی که طی سه ماه گذشته در نوار غزه علیه رژیم کودک‌کش صهیونیستی و آمریکای جنایتکار رخ داد و تاکنون نیز ادامه دارد موید این مطلب است.

نهضت ضد صهیونیسم جهانی به‌برکت خون سردار سلیمانی ایجاد شده است

سردار رضا طلایی‌نیک در گفت‌گو با میزان در این باره بیان کرد: شهادت سردار قاسم سلیمانی موجب شد تحرکات و قدرت جبهه مقاومت افزایش یابد چراکه جنایات آمریکا و صهیونیست‌ها در تقویت گروه‌های تروریستی در منطقه نمی‌تواند با بی‌تفاوتی ملت‌ها و دولت‌ها مواجه شود.

سخنگوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه اقتدا به الگوی فکری، تربیتی و جهادی سردار سلیمانی بین جریان‌های گوناگون اجتماعی و مقاومت در منطقه به طور فعال وجود دارد گفت: سردار سلیمانی قبل و بعد از شهادت الهام‌بخش قدرت‌یابی، توسعه و نقش‌آفرینی جبهه مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی و سلطه‌گری‌های بیگانگان بوده است.

وی ادامه داد: امروز شاهد هستیم از مقابل کاخ سفید و داخل آمریکا تا کشورهای اروپایی و سایر کشورهای جهان نهضت ضد صهیونیسم و مقابله با جنایت‌های این رژیم و جنایات آمریکا در جریان است و این اتفاق به برکت خون حاج قاسم سلیمانی رخ داده است.

طلایی‌نیک در پایان گفت: رژیم صهیونیستی امروز با جریان جهانی که علیه آنها شکل گرفته آمریکا را نیز با خود در این افول و نفرت جهانی شریک کرده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *