شهید سلیمانی و جنگ‌های داخلی کردستان

1:01 - 03 فروردين 1401
کد خبر: ۷۹۹۰۱۶
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
اگر بـرای بسیاری از هم‌رزمان شهید سلیمانی، جنگ در تابستان سال ۶۷ به‌پایان رسید، ولی برای ایشان آغاز دوران جدیدی در میادیـن نبـرد بـود و با پایان یافتن بحران در جنـوب شـرق، طالبان در افغانستان قدرت گرفت و علاوه بـر مرزهـا، ناامنی از سمت شرق دوبـاره بــه سمت خاک ایران آمـد.
کتاب «من قاسم سلیمانی هستم، سرباز ولایت»، در راستای بیان ابعاد مختلف شخصیت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی سیدالشهدای جبهه مقاومت گردآوری‌شده است، خبرگزاری میزان در سلسله برش‌هایی، به بازخوانی این کتاب می‌پردازد.
 
فصل ۴، بخش دوم| تجربـه موفق شهید سلیمانی در کنتـرل مرزهـای شـرقی شلمچه
سال ۶۵ در عملیات کربلای ۵ هــم فرمانـده لشکر ثـارالله بود و هـم گـردان غواص‌هـا بـود، بازهم یـک پیـروزی دیگـر در نبـود فرماندهـان شـهیدی چـون (باقری، همت، باکری، متوسلیان و خیلی‌های دیگـر)، چشم امید جبهه‌ها بـه امثـال شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی اســت، ایشان در ایـن سـال‌ها چندیــن بـار مجـروح شد و تا پـای شهادت رفـت، اما قسمت چیـز دیگـری بـود. کرمان جنگ کـه تمـام شـد، شهید سلیمانی بـه کرمـان برگشت، می‌توانست مثل بعضی دیگـر، پوتین را دربیـاورد و بـرود پشت میـز.
 
ایشان امـا آدم نشستن نبـود. سردار دل‌ها به عنـوان فرمانده سپاه ثـارالله بـه کرمـان برگشته بـود، آن زمـان، اشرار و قاچاقچیـان در مرزهـای شرقی فعالیـت بسیاری داشتند و امنیت را از شهر‌ها و مناطق مرزی گرفته بودند.
 
حـاج قاسم نقش‌هایی را بـرای مقابله با این گروه‌ها طراحی کرد، تا امنیـت بـه منطقـه بازگـردد، یکی از بخش‌های ایــن نقشـه تعـدد نیروهـای مقاومـت بسیج در مناطق ناامن بـود و در کنـارش برنامـه‌ای بـرای سـران گروه‌های متخلـف طراحی‌شده بـود، در ابتـدای این طـرح سران اشرار و قاچاقچیـان مسلح در جلسه‌ای جمع شدند و از طرف کشور و با نمایندگـی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی تأمین گرفتند.
 
این افراد در مقابل قرار تأمین، سوگند خوردند دست از شرارت بردارند و در صـورت مشاهده مـوردی آن را بـه پاسداران مرزی اطلاع دهند، این اتفاق باعث شد بخـش زیادی از مشکلات مرزهای شرقی حل و در استان‌هایی ماننـد کرمـان امنیـت نسبی ایجاد شود.
 
اگر بـرای بسیاری از هم‌زمان شهید سلیمانی، جنگ در تابستان سال ۶۷ به‌پایان رسید، ولی برای ایشان آغاز دوران جدیدی در میادیـن نبـرد بـود و با پایان یافتن بحران در جنـوب شـرق، طالبان در افغانستان قدرت گرفت و علاوه بـر مرزهـا، ناامنی از سمت شرق دوبـاره بــه سمت خاک ایران آمـد. سـردار سلیمانی هم کـه تجربـه موفق کنتـرل مرزهای شرقی و مبارزه با اشرار را در کارنامه‌اش داشت، بهترین گزینه بـرای پایـان دادن بـه قائله طالبان بـود.
 
وی به‌واسطه حضـور در مرزهـای شرقی و سابقه مبارزه بـا اشرار و باندهـای مـواد مخـدر در مرزهـای ایـران و افغانستان بود. سردار قاسم سلیمانی در ۱۳۷۹ خورشیدی از طـرف مقام معظم رهبری بـه فرماندهـی سپاه قدس منصوب شـد، بر اساس گزارش‌های نقل‌شده سپاه قدس پاسداران جهت افزایـش فعالیـت برون‌مـرزی ایران شکل گرفـت و سلیمانی پـس از احمـد وحیـدی دومیـن فرمانده سپاه قدس ایران شد، شهید حاج قاسم سلیمانی نقـش کلیدی در خاورمیانــه به‌ویژه در ناآرامی‌هــای منطقه‌ای معروف بـه بیـداری اسلامی ایفا کـرد.
 
شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی تـا پیش از انتصاب بـه فرماندهی سپاه قدس با باندهای قاچاق مواد مخدر در مرزهای ایران و افغانستان می‌جنگید، برخی از سیاست‌مداران معتقدنـد کــه انتصاب سردار سلیمانی بــه فرماندهـی سپاه قدس همزمـان باقدرت گرفتـن طالبان یـک پیش‌آمد محض نبـود، بلکه ایشان ازاین‌رو انتخاب شد که بومی منطقـه کوهستانی به نام را بر در کرمان بـود و با نظام سیاسی جوامع قبیلـه‌ای به‌طور کلی و با جامعـه افغانستان به‌ویژه آشنایی نزدیک داشت.
 
شهید سلیمانی باتجربه‌ای که از جنگ داخلی کردستان داشت نیـز گزینه مناسبی بـه شمار می‌رفت، چــون بنا بـود در افغانستان عصر طالبان کـه درگیـر جنگ‌هـای داخلی بـود، وارد عمل شـود. گفتنـی اسـت، شهید سلیمانی در طول هشت سال جنگ تحمیلی و نیز در مبارزه با باندهـای مواد مخدر در مناطق مرزی ایران و افغانستان تا پیش از انتصابـش بـه فرماندهـی سپاه قـدس تجربه بی‌ماننـدی اندوختـه بـود و در همین ارتباط مئیـر داگان رئیس سابق موساد درباره سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی گفتـه بود:« او با هر گوشه از نظام رابطه دارد. او کسی است کـه من بـه آن باهوش ازنظر سیاسی می‌گویم».
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *