اسماعیلی: استقبال مردم از نمایشگاه کتاب قابل توجه است/ برنامه‌ریزی برای تولید ۱۳۰ هزار تن کاغذ

21:25 - 19 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۲۲۲۷
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
اسماعیلی: استقبال مردم از نمایشگاه کتاب قابل توجه است/ برنامه‌ریزی برای تولید ۱۳۰ هزار تن کاغذ
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استقبال مردم از نمایشگاه کتاب را در روز‌های ابتدایی نشان‌دهنده علاقه مردم به کتاب دانست و گفت: تولید ۱۳۰ هزار تن کاغذ از برنامه‌های دولت است.

خبرگزاری میزان - آیین رسمی افتتاح سی‌و‌پنجمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم بسازیم»، با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب و ادبیات ایران و همچنین شرکت ملی پست، عصر روز چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت به مدت ۱۰ روز کار خود را آغاز کرد. 

این آیین با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، برخی از سفرا و نمایندگان مجلس و مسئولان فرهنگی کشور برگزار شد. 

اسماعیلی ضمن تاکید بر توسعه عدالت فرهنگی، گفت: افزایش چتر حمایتی از کتاب امسال در نظر گرفته شده است و بدین ترتیب اختصاص تخفیف قابل توجه برای گروه دانشجویان، اساتید و طلاب شکل گرفته است. 

وی ادامه داد: امروز دولت خرید یارانه‌ای را برای کارکنان دولت در نظر گرفته و بدین ترتیب ۲ میلیون نفر از کارکنان دولت می‌توانند از این امتیاز بهره ببرند و این مهم تا پایان سال ادامه خواهد داشت. 

اسماعیلی به تقویت چرخه اقتصاد کتاب اشاره کرد و تاکید کرد: در راستای حمایت از کتاب و کتاب‌خوانی برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده است و عدالت فرهنگی نیز به دنبال آن به اجرا خواهد رسید، بدین ترتیب هر فرد ایرانی با مراجعه به سایت مجازی نمایشگاه در کمتر از چند دقیقه کتاب‌هایی را می‌خرد و از تخفیف آن بهره برده و در عین حال این محصولات فرهنگی را در منزل خود به صورت رایگان تحویل می‌گیرد. سال گذشته نیز عدد بالایی از خرید کتاب در روستا‌ها و مناطق محروم را ثبت کرده‌ایم که این نشان‌دهنده اهمیت برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب و ارائه خدمات و عدالت فرهنگی است. 

وی تولید کاغذ را به عنوان یک محصول مهم و استراتژیک عرصه نشر دانست و تصریح کرد: سال گذشته حدود ۵ هزار تن کاغذ تولید شد که به واسطه آن حدود ۱۵۰ میلیون جلد کتاب درسی تهیه شده است. امسال تلاش داریم تا این میزان را افزایش دهیم و این مهم با افتتاح مجموعه جدید و مجهز به فناوری روز در دستور کار است و به‌زودی ۱۳۰ هزار تن کاغذ تولید خواهد شد. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره‌ای به آمار مطالعه داشت و بیان کرد: خوشبختانه سال به سال بر تعداد علاقه‌مندان به کتاب و مطالعه افزوده می‌شود. آمار‌ها نشان می‌دهد که بدون احتساب مطالعه ادعیه، قرآن و کتاب‌های درسی شاهد علاقه و مطالعه کتاب هستیم. توسعه کتابخانه‌های عمومی فصلی دیگر است که از افتخارات وزارت فرهنگ و ارشاد محسوب می‌شود و ان‌شاءالله بزرگترین کتابخانه منطقه در یکی از شهر‌های کشور امسال افتتاح خواهد شد. 

وی برگزاری نمایشگاه کتاب را کاری ارزشمند خواند و تاکید کرد: آغازین روز‌های بهار ۱۴۰۳ با برگزاری نمایشگاه قرآن پشت سر گذاشتیم و اکنون در اردیبهشت جشن بزرگ نمایشگاه کتاب را برگزار می‌کنیم و رویداد‌های فرهنگی متعددی را برای عرصه فرهنگ در نظر گرفتیم. 

اسماعیلی درباره برنامه‌های دولت، گفت: بنای دولت انقلاب اسلامی تمرکز بر توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری و پررونق کردن عرصه فرهنگ و هنر است، از این رو بیش از ۱۲۰ مجوز در عرصه کتاب در سال گذشته صادر شده است که یک عدد بی‌نظیر را نشان می‌دهد. 

یاسر احمدوند، رئیس بیست‌و‌پنجمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ضمن تاکید بر تلاش‌های انجام شده به منظور برگزاری نمایشگاهی پربار، گفت: نمایشگاه تجلی هم‌گرایی و حضور همه دیدگاه‌ها و سلایق زیر سقف نظام جمهوری اسلامی است. 

وی ادامه داد: استقبال خوب مردم در همین روز‌های نخست نشان از اقبال به برگزاری نمایشگاه دارد. از این رو حدود ۱۷۰۰ ناشر به صورت مستقیم و ۲۷۰۰ ناشر به صورت حضوری و غیرحضوری در این نمایشگاه شرکت کردند که ۵۰ هزار عنوان کتاب عرضه کردند. برای پربار کردن نمایشگاه برنامه‌های مختلفی در تکریم اهالی قلم و معرفی آثار تازه تدارک دیده شده که طی روز‌های نمایشگاه به اجرا گذاشته می‌شود. نکته دیگر اینکه فضای نمایشگاه به گونه‌ای است که خانواده‌ها بتوانند از فضای موجود بهترین بهره‌برداری را داشته باشند. 

احمدوند به وسعت بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اشاره کرد و گفت: با ۱۱۵۰ مترمربع وسیع‌ترین نمایشگاه کتاب طی سال‌های گذشته است و رکورد کم‌نظیری را ثبت کرده است. 

رئیس نمایشگاه کتاب، تصریح کرد: انتخاب شعار بخوانیم و بسازیم از این رو بوده که دو رکن خواندن و ساختن نیازمند شناخت، آگاهی و عمل و اجرایی کردن است و مسیر ساخت کشور و آبادانی آن از راه مطالعه و کسب آگاهی است؛ بنابراین امیدواریم سطح آگاهی مردم به واسطه برگزاری نمایشگاه افزایش یابد. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *