موج اعتراضات دانشجویی به اروپا رسید؛ خشونت پلیس علیه معترضان

8:59 - 19 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۲۰۲۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
موج اعتراضات دانشجویی به اروپا رسید؛ خشونت پلیس علیه معترضان
کشور‌های اروپایی طی روزهای گذشته شاهد گسترش اعتراضات صلح‌آمیز دانشجویان به جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه و همچنین سرکوب معترضان از سوی پلیس بوده‌اند.

خبرگزاری میزان - تظاهرات‌های دانشجویی که خواستار قطع روابط دانشگاه‌ها با رژیم صهیونیستی به دلیل جنگ غزه بوده‌اند، در سراسر اروپا گسترش یافته و آغاز تظاهرات‌های جدید در هلند، آلمان، فرانسه، سوئیس و اتریش، درگیری‌ها و بازداشت‌ها را به‌دنبال داشته است.

دانشجویان دانشگاه‌های مختلف اروپایی با الهام گرفتن از تظاهرات‌های جاری در دانشگاه‌های آمریکا، در سالن‌ها و محوطه‌های دانشگاهی دست به تظاهرات زده و خواستار پایان دادن به مشارکت با نهاد‌های صهیونیستی به دلیل حمله رژیم صهیونیستی به غزه شده‌اند. 

رژیم صهیونیستی اوایل روز سه‌شنبه، ۱۸ اردیبهشت یک حمله نظامی بزرگ علیه فلسطینی‌ها در رفح، تنها شهر باقی‌مانده در غزه که در عملیات این رژیم ویران نشده و ۱.۴ میلیون فلسطینی در آن پناه گرفته‌اند، آغاز کرد.

پلیس هلند اعلام کرد که ۱۶۹ معترض را در جریان سرکوب اردوگاه برپا شده آن‌ها در دانشگاه آمستردام بازداشت کرده است.

در ویدیو‌های منتشر شده نشان داده شده که پلیس هلند در پی خودداری معترضان از ترک دانشگاه، چادر‌های برپا شده را تخریب می‌کند.

هم‌زمان با حضور پلیس در محل اعتراضات دانشجوی، گروهی کوچک از حامیان رژیم صهیونیستی به معترضان حامی مردم فلسطین حمله کرده و در آن زمان خشونت‌ها آغاز شد.

صد‌ها معترض که خواستار آتش‌بس هستند، تظاهرات‌ها را در اطراف محوطه دانشگاه ازسرگرفتند و در میان حضور شدید پلیس، دست به اعتراض زدند.

دانشگاه شهر لایپزیگ در شرق آلمان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که ده‌ها دانشجوی معترض وارد سالن سخنرانی این دانشگاه شده و بنر‌هایی را که روی آن نوشته شده بود «اعتراض علیه نسل‌کشی» در دست داشتند.

به گفته دانشگاه، معترضان در‌های سالن سخنرانی را از داخل سد کرده و در محوطه چادر برپا کردند. 

پلیس آلمان اعلام کرد که برای دست‌کم ۱۳ نفر از معترضان به جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، پرونده کیفری تشکیل شده است.

پیش از این، پلیس آلمان تظاهراتی را در دانشگاه برلین سرکوب و معترضان را متفرق کرده بود. این در حالی است که معترضان در مقابل چادر‌های برپا شده نشسته بودند و بنر‌هایی را در دست داشتند.

پلیس برلین گفته است که تعدادی از معترضان را به آنچه دلیل تحریک به نفرت و تجاوز به قانون خوانده، بازداشت کرده است. 

در پاریس، پلیس ۲ بار در اعتراضات دانشجویی دانشگاه ساینس‌پو پاریس مداخله کرده و معترضان را سرکوب و متفرق کرد.

به گفته دادستانی پاریس، پلیس چند نفر از دانشجویان معترض را بازداشت کرده است.

پلیس چندین بار در هفته گذشته به دانشگاه ساینس‌پو یورش برده است؛ جایی که معترضان از دانشگاه می‌خواهند مشارکت خود را با موسسات رژیم صهیونیستی افشا کند. به گفته این دانشگاه، ۱۳ دانشجو دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

منابع پلیس فرانسه، گفتند که افسران پلیس همچنین به ساختمان دانشگاه سوربن برای بیرون راندن دانشجویان معترض یورش بردند. دانشجویان در سالن آمفی‌تئاتر این دانشگاه برای ساعاتی دست به اعتراض زده بودند.

در سوئیس، اعتراضات روز سه‌شنبه به ۳ دانشگاه در لوزان ژنو و زوریخ گسترش یافت. دانشگاه لوزان در بیانیه‌ای مدعی شد که دلیلی برای قطع روابط این دانشگاه با موسسات رژیم صهیونیستی وجود ندارد.

در اتریش، ده‌ها معترض در محوطه دانشگاه وین چادر‌هایی را برپا کرده‌اند. 

بیش از ۱۰۰ دانشجو نیز در دانشگاه گنت بلژیک هم در اعتراض به شرایط آب‌و‌هوایی و هم در اعتراض به جنگ علیه غزه دست به تظاهرات زدند.

همچنین طی روز‌های گذشته در دانشگاه‌های سایر کشور‌های اروپایی از جمله ایرلند، فنلاند، دانمارک، ایتالیا، اسپانیا و انگلیس، اردوگاه‌هایی برپا شده و تظاهرات‌هایی برگزار شده است.

به‎تازگی نیز در جریان تظاهرات حامیان فلسطین در مرکز آتن نیز درگیری بین پلیس و معترضان رخ داد. صد‌ها معترض در مقابل پارلمان یونان تجمع کرده بودند.

این سرکوب‌ها در حالی در کشور‌های اروپایی و همچنین آمریکا ادامه دارد که این کشور‌ها سال‌ها خود را به عنوان مدافع آزادی بیان و حقوق بشر معرفی کرده‌اند.

همچنین کارشناسان و رسانه‌ها به‌طور مداوم اذعان کرده‌اند که اعتراضات برگزار شده همواره صلح‌آمیز بوده‌اند.

سرکوب و خشونت پلیس این کشور‌ها علیه معترضان به جنگ رژیم صهیونیستی علیه مردم نوار غزه نشان می‌دهد که دفاع از آزادی بیان و حقوق بشر تنها شعاری است که با هدف سیاسی از سوی دولت‌های اروپایی و آمریکا مطرح می‌شود.

رویکرد غربی‌ها نشان‌دهنده سیاست‌های دوگانه این کشور‌ها در قبال موضوعات مختلف است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *