مهم‌ترین تغییر سیاست مواد مخدر آمریکا در بیش از ۵۰ سال

16:46 - 18 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۱۹۶۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مهم‌ترین تغییر سیاست مواد مخدر آمریکا در بیش از ۵۰ سال
اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا قصد دارد ماری‌جوانا را به‌عنوان یک ماده مخدر کمتر خطرناک طبقه‌بندی کند که یک تغییر کم‌سابقه در سیاست مواد مخدر این کشور به‌حساب می‌آید.

خبرگزاری میزان - ماری‌جوانا در حال حاضر در سطح فدرال به‌عنوان ماده مخدر «برنامه اول» طبقه‌بندی شده و دسته‌بندی آن با هروئین، اکستازی و ال‌اس‌دی یکسان است.

قرار است این ماده مخدر با این استدلال که احتمال سوءمصرف آن‌ها کمتر است، در طبقه‌بندی «برنامه ۳» قرار گیرد. این اقدام مهم‌ترین تغییر سیاست مواد مخدر آمریکا در بیش از ۵۰ سال گذشته خواهد بود.

وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای تایید کرد که پیشنهاد خود را به دفتر مدیریت و بودجه کاخ سفید (OMB) ارسال کرده است.

در حالی که ماری‌جوانا، که به‌عنوان کانابیس نیز شناخته می‌شود، در سطح فدرال غیرقانونی است، اما ۳۸ ایالت آمریکا آن را برای اهداف پزشکی و ۲۴ ایالت آن را برای «استفاده تفریحی» قانونی کرده‌اند.

این اطلاعیه باعث شده که قیمت سهام شرکت‌های صنعت ماری‌جوانا آمریکا بین ۱۵ تا ۶۷ درصد افزایش یابد.

برخی کارشناسان عنوان می‌کنند که این اقدام باعث افزایش تقاضا برای خرید این ماده مخدر خواهد شد، زیرا این ماده مخدر به‌صورت قانونی در دسترس خواهد بود.

تجارت گسترده ماری‌جوانا در آمریکا

کانابیس برای اولین‌بار در سال ۱۹۳۷ در سطح فدرال غیرقانونی شد.

جنبش ماری‌جوانا برای مصارف پزشکی در دهه ۱۹۹۰ ریشه دواند و در سال ۲۰۱۲، ایالت‌های آمریکا قانونی کردن مصرف تفریحی این ماده مخدر را برای بزرگ‌سالان آغاز کردند. 

ماری‌جوانا امروزه یک تجارت چند میلیارد دلاری در آمریکاست و بیش از نیمی از تمام ایالت‌ها از جمله کالیفرنیا و نیویورک استفاده تفریحی و دارویی آن را قانونی کرده‌اند.

اما از آنجایی که این ماده مخدر در سطح ملی یک ماده کنترل شده باقی مانده، همه افرادی که درگیر آن هستند هنوز از نظر فنی قوانین آمریکا را زیر پا می‌گذارند.

پس از قانونی شدن کامل مصرف ماری‌جوانا از سوی کانادا در سال ۲۰۱۸، افسران گمرک و گشت مرزی آمریکا ممنوعیت ورود مادام‌العمر کانادایی‌ها را به آمریکا، در صورت مثبت بودن آزمایش مصرف ماری‌جوانا از سوی آن‌ها آغاز کردند.

شرکت‌های فعال در زمینه تولید و فروش ماری‌جوانا در حال حاضر از کسر هزینه‌های عادی تجاری در زمان پرداخت مالیات منع شده‌اند، زیرا این ماده مخدر به‌عنوان برنامه‌ای هم‌تراز با هروئین و ال‌اس‌دی طبقه‌بندی می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود که درآمد در بازار ماری‌جوانا در سال ۲۰۲۴ در آمریکا به ۴۲.۹۸ میلیارد دلار برسد.

همچنین انتظار می‌رود درآمد نرخ رشد سالانه تجارت ماری‌جوانا با ۲.۸۹ درصد رشد به حجم بازار ۴۹.۵۶ میلیارد دلاری تا سال ۲۰۲۹ منجر شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *