ایران با آثاری درباره کودکان غزه در شصتمین دوسالانه هنر ونیز شرکت می‌کند

13:25 - 20 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۷۲۳۲
ایران با آثاری درباره کودکان غزه در شصتمین دوسالانه هنر ونیز شرکت می‌کند
نشست خبری شصتمین دوسالانه هنر ونیز صبح امروز با حضور مسئولان تجسمی کشور و بیینال ونیز برگزار شد.

خبرگزاری میزان - نشست خبری «شصتمین دوسالانه هنر ونیز ۲۰۲۴» صبح امروز ۲۰ فروردین ماه با حضور محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه و رئیس پاویون رسمی ایران در دوسالانه هنر ونیز، امیر عبدالحسینی دبیر ارشد هنری پاویون، شعیب حسینی دبیر هنری، جعفر واحدی مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای تجسمی، محمد زرویی نصرآباد دبیر تجسمی حوزه هنری، عبدالحمید قدیریان و مرتضی اسدی هنرمند در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست خراسانی‌زاده گفت: امروز سالروز شهادت شهید مرتضی آوینی و سالروز هنر انقلاب است، درود می‌فرستیم بر شهدای حق و حقیقت و شهدای غزه. دوسالانه ونیز مهم‌ترین رویداد تجسمی دنیاست که ۱۲۹ سال است که پابرجا مانده و یک سال در میان برگزار شده و سرآمد رویدادهای این عرصه است.

رئیس پاویون ایران در ونیز در ادامه بیان کرد: علیرغم همه دشواری‌ها به دلیل تامین بودجه و تفاوت ارز پایه با فضای بین‌المللی، ایران در جشنواره حضور پیدا کرد. ما پیش از انقلاب و بعد در دوره‌های ۵۱، ۵۳، ۵۶، ۵۸ و … در سال‌های پس از انقلاب در این جشنواره حضور داشتیم. این رویداد اردیبهشت ماه در ونیز افتتاح می‌شود و تا اوایل آذر ماه برپا خواهد بود. در این دوره پاویون رسمی جمهوری اسلامی در نزدیکی ایستگاه «سمسوئله» در نزدیکی آبراه ونیز آثارش را به نمایش خواهد گذاشت. 

خراسانی‌زاده همچنین توضیح داد: پنج هنرمند عزیز ما را در این رویداد همراهی می‌کنند که از این جمع دو بزرگوار در این جلسه هستند، دعوت از بخش خصوصی و صنایع بزرگ حتما می‌تواند مفید باشد. ما دوم اردیبهشت ماه بعد از افتتاح رسمی رویداد، پاویون جمهوری اسلامی را با حضور برخی دوستان در ونیز افتتاح می‌کنیم. 

سپس عبدالحسینی دبیر ارشد هنری پاویون ایران در ونیز گفت: عنوان نمایشگاه «والایی» و غرفه رسمی ایران با نام «بنی آدم اعضای یک پیکرند» و موضوع آثار هم قرابت و نزدیکی به نمایشگاه دارد. همه آثار به لحاظ اندازه و فرم واحد است و همه اشعار و آثار درباره کودکان غزه است. علاوه بر نمایش فیزیکی آثار جنبه‌های نور و صوت هم به نمایشگاه اضافه شد. 

مرتضی اسدی هنرمند نقاش نیز عنوان کرد: به عنوان نقاش حتی جرات نمی‌کردم تصاویر فلسطینی‌ها را نگاه کنم، امسال ماجرا با هر دوره‌ای فرق داشت، نسل‌کشی که اتفاق افتاده فاجعه‌بار است و من نتوانستم با تحلیل‌هایم راحت از کنار این بچه‌ها بگذرم و سعی کردم با یک تابلو نقاشی کنم، غمگینم که مجبوریم قلممان را برای بیان کشتار و نسل‌کشی به کار ببریم. 

قدیریان نیز گفت: کارهای من به قصد نمایشگاه آماده نشده بود و بعد انتخاب شد. به نظر می‌رسد باید وارد تبیین‌های جدید شویم. مثل اینکه در بحث‌های حقوق بشری دیگر پوشش تزئینی دنیا افتاده و کاملا دست یهود در همه سیستم‌ها نمایان شده است. از قبل هم می‌دانستیم سیستم تئوریک هنر به دست یهود است و اینها جوامع را به سمت اومانیست و پوچگرایی برده‌اند. بالاخره داستان غزه تمام می‌شود اما اثرات فرهنگی آن نشست می‌کند. اگر تولید تئوریک نداشته باشیم و اندیشمندان با هم به شور ننشینند، اتفاقی نمی‌افتد. 

وی یادآور شد: هنر باید از آزادی بی‌بند و بار نجات پیدا کند، هنر والاترین ارزش انسانی است، حیف است در یک ابهام بدون چهارچوب دست یهود اضمحلال یابد. تابلوی من هم درباره کودکان غزه و شهدا است و سعی کردم ایمانی که در کودکان غزه دیده می‌شود و نورانیتشان را در فطرت‌ها نمایان کرده، نشان دهم. 

رضا زروئی نصرآباد نیز گفت: همه هنرمندانی که زیر چتر هنر متعهد و انقلابی فعال‌اند، همیشه حمایت ما را خواهند داشت. در این چند وقت هم ارتباط ما با بخش هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حفظ شده و مستمر  بوده است، مثل برپایی نمایشگاه کارتون و کاریکاتور که سال گذشته انجام شد. 

وی ادامه داد: چند اتفاق همزمان در کوبا با خلق دیوارنگاره و در برزیل با آثار دیوارنگاره و مپینگ در حمایت از مردم غزه نمایش دادند و در سوریه، لبنان، عراق، الجزایر و …. نیز کار کردند، بنابراین جنبش دیوارنگاره‌ها چند سالی است که علیه صهیونیسم در حال انجام است و حوزه هنری عموما در این بخش‌ها همراهی می‌کند. ان‌شاءالله در آینده هم حوزه سعی دارد در بینیال‌های دنیا نقش‌آفرینی کند. 

بخش دوم نشست به پرسش و پاسخ با رسانه‌ها اختصاص داشت و خراسانی‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر کار تبلیغاتی یا هنری گفت: ما تا یک ماه قبل انتخاب هنوز برنامه‌هایمان برای حضور جور نبود، گروه‌هایی کارهایشان را عرضه کردند، جلساتی گذاشتیم و ما بهترین کارهای حاضر و آماده را انتخاب کردیم و بنظرمان یکسان شدن کارها عیب کار از نظر کیوریتور نیست.  

وی ادامه داد: نگاه ما برای حضور سیاسی نبود بلکه انسانی بود و به همین دلیل چنین کارهایی را برای ارسال به جشنواره انتخاب کردیم.

مدیر کل هنرهای تجسمی درباره بودجه جشنواره گفت: در این بینال ۷۸ کشور حضور دارند برخی کشورها در فضای اولیه ثابت هستند برخی در فضای اضافه شده و برخی دیگر هم مستقل در بیرون از این دو مجموعه فضا اجاره می‌کنند که هزینه‌اش هم بالاست. برآوردهای اولیه ۴۰۰هزار یورو بود، اما تامین نشد و ما با یک چهارم عدد هم نتوانستیم و در فشار مالی زیادی هستیم که امیدواریم حل شود. 

خراسانی‌زاده یادآور شد: امسال در محدودترین تعداد ممکن به بیینال می‌رویم و حتی هزینه تردد هنرمندان را حوزه هنری پذیرفت و این را هم بگویم که امسال از محمد احصایی هم دعوت شده که اثری را ارسال کند. علاقه‌مندیم که هنرمندان در این هفت ماه بیینال را ببینند و حضور داشته باشند، هرچند که هزینه‌هایشان را نمی‌توانیم تامین کنیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *