رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی
گزارش|

۱۶ آذر روز دانشجوی ضد آمریکاست/ بارگذاری ریل ایران در مسیر توسعه توسط دانشجویان انجام می‌شود

8:30 - 16 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۸۰۳۷
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
۱۶ آذر روز دانشجوی ضد آمریکاست/ بارگذاری ریل ایران در مسیر توسعه توسط دانشجویان انجام می‌شود
نماینده مردم زاهدان در مجلس با بیان اینکه بارگذاری ریل ایران در مسیر توسعه بر عهده قشر دانشجو و نسل جوان است گفت: دانشجویان دیروز شخصیت‌های طراز اول و نخبگان امروز هستند و دولتمردان ما حتما باید به این افراد توجه ویژه‌ای داشته باشند.

خبرگزاری میزان - روز ۱۶ آذر برای گرامیداشت سه دانشجویی که در ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ به علت اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا در دانشگاه تهران کشته شدند به روز دانشجو نام‌گذاری شده است. هرچند فردای این کشتار نیکسون به ایران آمد و در همان دانشگاهی که هنوز به خون دانشجویان بی‌گناه رنگین بود، دکترای افتخاری حقوق دریافت کرد اما این دانشجویان در بحبوحه ظلم و استبداد، آگاهانه و با اعتقاد و ایمان خالصان از خون خود گذشتند تا کشورشان هرگز زیر بار ذلت و ظلم نرود، این خون‌های پاک عاقبت در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به بار نشست.

رهبر معظم انقلاب ۲۴ آذرماه ۱۳۸۷ در دیدار اساتید و دانشجویان در دانشگاه علم و صنعت گفتند: «۱۶ آذر در سال ۳۲ که در آن سه نفر دانشجو به خاک و خون غلتیدند، تقریباً چهار ماه بعد از ۲۸ مرداد اتفاق افتاده؛ یعنی بعد از کودتای ۲۸ مرداد و آن اختناق عجیب - سرکوب عجیب همه‌ی نیرو‌ها و سکوت همه - ناگهان به وسیله‌ی دانشجویان در دانشگاه تهران یک انفجار در فضا و در محیط به وجود می‌آید. چرا؟ چون نیکسون که آن وقت معاون رئیس جمهور آمریکا بود، آمد ایران. به عنوان اعتراض به آمریکا، به عنوان اعتراض به نیکسون که عامل کودتای ۲۸ مرداد بودند، این دانشجو‌ها در محیط دانشگاه اعتصاب و تظاهرات میکنند، که البته با سرکوب مواجه میشوند و سه نفرشان هم کشته میشوند. حالا ۱۶ آذر در همه‌ی سالها، با این مختصات باید شناخته شود. ۱۶ آذر مال دانشجوی ضد نیکسون است، دانشجوی ضد آمریکاست، دانشجوی ضد سلطه است.

بعد، از آن سال تا سال ۴۲ - که شروع نهضت روحانیت و نهضت دینی و اسلامی در کشور ماست - جنبش دانشجوئی کم و بیش تحرکاتی دارد. من یادم است سال‌های ۳۸ و ۳۹ و ۴۰ و ...، دانشجو‌ها تحرکاتی داشتند، منتها بشدت سرکوب می‌شد و اجازه نمی‌دادند بروز پیدا کند؛ تا نهضت روحانیت در سال ۱۳۴۱ و اوجش در سال ۴۲ شروع شد، که اینجا باز شما نشانه‌ جنبش دانشجوئی را مشاهده می‌کنید؛ یعنی در تمام پانزده سالی که بین ۱۳۴۲ است که شروع نهضت روحانیت باشد، تا ۱۳۵۷ که پیروزی انقلاب اتفاق افتاد، شما در همه جا و دوشادوش روحانیت و در کنار او، جنبش دانشجوئی را مشاهده می‌کنید. دانشگاه‌های کشور، محیط‌های دانشجوئی کشور، مرکز تحرک و فعالیت است و یکی از بازو‌های اساسی نهضت در تمام طول این مدت - که این را ما از نزدیک هم خودمان شاهد بودیم؛ هم دوستانی که در کار نهضت و مبارزات بودند و هم همه این را تجربه کرده‌اند و آزموده‌اند - دانشجویانند. بنابراین، دانشگاه‌ها یک بخش لاینفک از نهضت روحانیت بودند».

فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با میزان، ضمن اشاره به نقش دانشجویان در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بیان داشت: جنبش دانشجویی با توجه به گرایشات متفاوت قبل از انقلاب نقش موثری در پیروزی انقلاب اسلامی داشت، بعد از انقلاب نیز شاهد تحرک جدی از جامعه دانشجویان بودیم.

 

بارگذاری ریل ایران در مسیر توسعه با دانشجویان است/ دانشجویان دیروز؛ شخصیت‌های طراز اول و نخبگان امروز

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: تحرکات جنبش دانشجویی بعد از پیروزی انقلاب در همه دوره‌ها هدفمند و تبیین کننده مواضع انقلاب بود و بخشی از مشارکت در معادلات سیاسی و روند توسعه کشور است. اینکه در حوزه انرژی هسته‌ای و سایر موارد ایران اسلامی حرفی برای گفتن دارد به برکت تلاش دانشجویان، متخصصان و دانشمندان است که نسلی در برهه‌های قبل دانشجو بودند و برخی در این دوران دانشجو هستند.

وی با اشاره به اینکه دانشجویان دیروز شخصیت‌های طراز اول و نخبگان امروز هستند گفت: دولتمردان ما حتما باید به نسل دانشجو توجه ویژه‌ای داشته باشند صادقانه باید بپذیریم برخی مدیران اجرایی تمایلی به هم‌اندیشی با جوانان و خصوصا قشر دانشجو ندارند.

مالکی با بیان اینکه رهبر حکیم انقلاب بارها و بارها در مجالس دانشجویی حضور داشتند و شناخت خوبی نیز از این نسل دارند تاکید کرد: بارگذاری ریل ایران در مسیر توسعه توسط قشر دانشجو و نسل جوان انجام می‌شود و باید این مهم ادامه داشته باشد.

شاهد تعامل رئیس قوه قضاییه با دانشجویان هستیم

نماینده مردم زاهدان در مجلس با اشاره به ارتباط چهره به چهره رئیس قوه قضاییه با دانشجویان و توجه به این قشر گفت: عملکرد حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در زمان تصدی مسئولیت را مثبت ارزیابی می‌کنم چرا که تحرک جدیدی به بدنه عظیم دستگاه قضا داده و تعامل بین مردم و این قوه به سمتی می‌رود که در نگاه مردم این قوه تلطیف شده است.

 

بارگذاری ریل ایران در مسیر توسعه با دانشجویان است/ دانشجویان دیروز؛ شخصیت‌های طراز اول و نخبگان امروز

 

وی گفت: بارها شاهد تعامل رئیس قوه قضاییه با دانشجویان و جوانان بودیم و امیدوارم این تعامل به بدنه دستگاه قضا به ویژه در استانها نیز گسترش یابد تا آنها نیز اگر دغدغه‌ای دارند براحتی بتوانند آن را با مقامات قضایی مطرح کنند.

احمدحسین فلاحی نیز در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به روحیه استکبارستیزی دانشجویان قبل و بعد از انقلاب گفت: روحیه انسان‌های آزاداندیش این است که با استکبار، ظلم و سلطه‌گری استکبار جهانی مقابله کنند و این موضوع در طول سالیان گذشته بین دانشجویان کشورمان به وضوح قابل مشاهده بوده است.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت: دانشجویان در ادوار مختلف با استکبار مخالف بودند و همیشه با آن مقابله کردند، مجامع و مراکز علمی کشورمان نیز در دانشگاه‌ها این روند را دنبال کردند.

وقایع ۱۶ آذر بهترین الگو برای هر دانشجوی آزاداندیشی است

وی گفت: وقایع ۱۶ آذر بهترین الگو برای هر دانشجوی آزاداندیشی است و ضروری است که این روز تاریخی به خوبی تبیین شود تا مفهوم آن به درستی به نسل جوان و آینده منتقل شود.

فلاحی با بیان اینکه قبل از انقلاب نیز روحیه استکبارستیزی در بین انجمن‌های اسلامی و دانشجویان آزادی‌خواه داخل و خارج از کشور وجود داشته است اظهار داشت: بر همین مبنا نیز دانشجویان کشورمان در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ به حضور و سلطه آمریکایی‌ها بر حقوق ملت ایران و تسلط بر کشور مخالفت کردند و به شهادت رسیدند.

 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *