رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی
گزارش|

انتظار طولانی مردم ورامین برای متروسواری تا تهران؛ دلیل تاخیر در اجرای دستور رئیس جمهور چیست؟

8:06 - 20 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۲۲۹۱
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
انتظار طولانی مردم ورامین برای متروسواری تا تهران؛ دلیل تاخیر در اجرای دستور رئیس جمهور چیست؟
مطالبه جدی مردم خطه ورامین این است که دستور رئیس جمهور مبنی بر راه‌اندازی مترو در قرچک، ورامین و پیشوا اجرایی و عملیاتی شود، مردم از این تاخیر و تعلل‌ها به‌شدت گله‌مند هستند. داشتن مترو نیاز مردم است و تاخیر دو دهه‌ای برای راه‌اندازی این مسیر بی‌مهری به مردم این منطقه است.

خبرگزاری میزان - حمل و نقل عمومی درون‌شهری از دیرباز مورد توجه مسئولان شهری قرار دارد و مدیران در هر دوره‌ای گسترش خدمات و تسهیل آمد و شد توسط وسایل نقلیه مختلف از جمله راه‌آهن ریلی زیرزمینی را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده‌اند.

اولین تلاش‌ها برای تاسیس شرکت مترو به سال ۱۳۵۴ خورشیدی و نقطه شروع جدی احداث این شبکه به اواخر دوران جنگ تحمیلی ۸ ساله باز می‌گردد. بهره‌برداری از اولین ایستگاه‌های مترو تهران از سال ۱۳۷۷ آغاز شد که نخستین ایستگاه آن، صادقیه بود. برآورد‌های حاصل از شبیه سازی‌های ترافیکی نشان می‌داد که در صورت ساخته نشدن مترو در پایتخت، روزانه حدود ۳۰ کیلومتر به طول صف ترافیک خودرو‌ها در بزرگراه‌ها و معابر حمل و نقلی افزوده می‌شد. در اوج ترافیک، بیش از دو و نیم میلیون سفر روزانه در تهران توسط شبکه خطوط هفتگانه مترو انجام می‌شود و غیر از تهران، کلانشهر‌های اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد نیز از سیستم راه‌آهن ریلی زیرزمینی (مترو) بهره‌مند هستند.

با این وجود گسترش خطوط مترو در شهرستان‌های حاشیه استان تهران از مطالبات جدی مردم این مناطق است. به عنوان مثال متروی «تهران - ورامین - پیشوا» سالهاست در دستور کار دولت‌های گذشته و دولت سیزدهم قرار دارد اما تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی شنبه ۲۸ خرداد سال ۱۴۰۱ در ادامه سفر به مناطق جنوب شرق استان تهران در شهرستان ورامین حضور یافت و در ادامه بازدید‌های میدانی خود از پروژه راه‌آهن شهری ورامین و پل قاسم‌آباد که عملیات اجرایی آن به دلیل عدم تخصیص منابع از ۹ سال پیش متوقف شده است، دیدن کرد. اجرای پروژه راه‌آهن شهری ورامین از سال ۸۸ آغاز شده و پل قاسم‌آباد نیز قرار بود به منظور تسهیل تردد و رفع تقاطع راه‌آهن با این جاده احداث شود.

 

---

 

رئیس جمهور با اشاره به بازدید خود از برخی طرح‌های نیمه‌تمام در بخش‌های مختلف شهرستان ورامین، گفته بود: اینکه اجرا و اتمام یک پروژه عمرانی یا خدماتی سال‌ها بیش از زمان پیش‌بینی شده به طول بیانجامد به هیچ‌وجه قابل قبول نیست. به عنوان مثال چرا باید اجرای طرح قطار شهری در ورامین پس از سال‌ها همچنان ناتمام بماند؟

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه معطلی طولانی‌مدت پروژه‌های عمرانی به طور طبیعی باعث نارضایتی مردم خواهد شد، بیان کرد: برای ما مهم نیست که هر کدام از این پروژه‌ها در زمان کدام دولت آغاز شده و تکمیل آن به نام چه کسی ثبت می‌شود؛ ما به میدان آمده‌ایم تا گره از کار مردم باز کنیم و باور داریم که اگر اخلاص داشته باشیم، خدا به تلاش ما برکت می‌دهد. توسعه ناوگان حمل‌ونقل ریلی در استان تهران با همکاری شهرداری از دغدغه‌های جدی دولت است.

اینک پس از گذشت تقریبا ۲ سال از سفر رئیس جمهور به شهرستان ورامین و دستور برای  رفع مشکلات پروژه راه‌آهن شهری ورامین این طرح همچنان به نتیجه نرسیده و شهروندان بسیاری چشم به اجرایی شدن این پروژه دوخته‌اند.

نیاز مردم ورامین به مترو برای سفر به تهران

در همین راستا حجت الاسلام و المسلمین سید محسن محمودی، امام جمعه موقت ورامین در گفت‌وگو با میزان، ضمن اشاره به روند راه‌اندازی متروی «تهران - ورامین - پیشوا» بیان کرد: مطالبه جدی مردم ورامین راه‌اندازی مترو است و در پی سفر آیت‌الله رئیسی به شهرستان‌های ورامین، پیشوا و قرچک این موضوع و عملیاتی شدن مترو در این مناطق مورد تاکید قرار گرفت.

وی اظهار کرد: معاون اجرایی و مجموعه‌های دیگر جلساتی گذاشتند و مصوباتی در این باره داشتند، اما متاسفانه تاکنون این مصوبات خروجی عینی و میدانی نداشته است.

محمودی افزود: در گذشته کوتاهی‌های جدی درباره مترو تهران ورامین شده است، اما انتظار می‌رود دستورات موکد رئیس جمهور برای راه‌اندازی این مترو به صورت میدانی و محسوس و با سرعت تحقق یابد تا مردم ببینند که حق آن‌ها مورد توجه و پیگیری مسئولان است.

 

---

به گفته امام جمعه موقت ورامین در جاده ورامین روزانه بیش از ۱۲۰ هزار تردد ماشینی وجود دارد و قطار حومه بیش از ده‌ها هزار نفر از مسافران را از شهرستان‌های جنوب شرق جابه‌جا می‌کند، این جمعیت بیش از یک میلیونی نیاز جدی به قطار و مترو دارد. آن‌ها از ترافیک و مشکلات رفت و آمد به تهران به شدت گله‌مند هستند و از دولت سیزدهم انتظار دارند مشکلات را حل کند.

خبر خوش نماینده مجلس؛ تهیه واگن‌های خط مترو تهران - پیشوا ورامین در حال بررسی است

همچنین حسین نوش‌آبادی در گفت‌وگو با میزان، ضمن اشاره به روند احداث و راه‌اندازی مترو ورامین بیان کرد: این موضوع بعد از سفر رئیس جمهور به این شهرستان قطعی شد و پروژه مصوب شورای برنامه‌ریزی استان تهران به مورد شرکت مترو نیز قرار گرفته است.

نماینده مردم پیشوا، ورامین و قرچک در مجلس ادامه داد: شرکت مترو تهران متولی اجرای پروژه مترو ورامین شده است و در حال تهیه واگن‌های خط مترو تهران - پیشوا ورامین در حال بررسی است.

وی اظهار کرد: خط مترو تهران - پیشوا، ورامین بر روی سازه و ریل‌های موجود در این منطقه مشابه آنچه در کرج راه‌اندازی شده دنبال می‌شود و به‌زودی شاهد آغاز عملیات راه‌اندازی آن خواهیم بود.

نوش‌آبادی ضمن خبر خوش برای مردم شهرستان‌های پیشوا، ورامین و قرچک گفت: شرکت مترو با تهیه گزارش فنی و میدانی اعلام کرد روی خطوط فعلی که در حال حاضر قطار حومه در حرکت است می‌توان خطوط مترو را نیز راه‌اندازی کرد و مترویی شبیه آنچه در کرج فعال است در ورامین نیز راه‌اندازی خواهد شد.

مخاطبان بی‌شماری بعد از انتشار خبر خوش نماینده مردم پیشوا، ورامین و قرچک در مجلس دیدگاه‌های خود را در خبرگزاری میزان، به اشتراک گذاشتند که حاکی از نارضایتی از روند کند احداث و راه‌اندازی خطوط مترو در این مناطق از استان تهران است، نظراتی که شاید هر کدام نیاز به بررسی بیشتر برای موشکافی دلایل رکود این طرح عمرانی در شهرستانی با قدمت دیرین و دیار کفن‌پوشان سال ۱۳۴۲ داشته باشد.

---

 

---

 

---

با توجه به اینکه پیش از این پرویز ظهراب‌زاده معاون فنی و مهندسی شرکت متروی تهران طی گفت‌وگویی در خصوص وضعیت مترو تهران – پیشوا – ورامین گفته بود که به محض آنکه معاون اجرایی رئیس جمهور، دستور لازم را به ما ابلاغ کند، شرکت متروی تهران عملیات اجرایی احداث خط متروی تهران- پیشوا - ورامین را آغاز خواهد کرد، خبرگزاری میزان موضوع را از روابط عمومی معاون اجرایی رئیس جمهور دنبال کرد که علی رغم پیگیری‌ها تاکنون پاسخی دریافت نشده است.

 مطالبه جدی مردم خطه ورامین این است که دستور رئیس جمهور مبنی بر راه‌اندازی مترو در قرچک، ورامین و پیشوا اجرایی و عملیاتی شود، مردم از این تاخیر و تعلل‌ها به‌شدت گله‌مند هستند چراکه این تاخیر طولانی مدت بی‌مهری به مردم منطقه محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *