گفت‌وگو

زوار: نتایج تکواندو در هانگژو ناامیدمان کرد/ فدراسیون باید جسارت استفاده از مربیان جوان را داشته باشد

7:45 - 19 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۸۶۸۱
دسته بندی: ورزشی ، رزمی
زوار: نتایج تکواندو در هانگژو ناامیدمان کرد/ فدراسیون باید جسارت استفاده از مربیان جوان را داشته باشد
پیشکسوت تکواندو گفت: برای کسب سهمیه المپیک و موفقیت در آن رویداد بزرگ باید استراتژی فدراسیون و کادر فنی تغییر کند.

محمدرضا زوار در گفت‌‌وگو با میزان، درباره عملکرد تیم ملی تکواندو ایران در بازی‌های آسیایی هانگژو اظهار داشت: باید عملکرد کلی تیم نسبت به تمام ادوار گذشته بازی‌های آسیایی از لحاظ مرغوبیت و رنگ مدال بررسی شود. به نظر می‌رسد علیرغم حضور ملی‌پوشان در تورنمنت‌های مختلف از جمله مسابقات جهانی، گرند اسلم، گرندپری‌ها، دانشجویان جهان و کشور‌های اسلامی و کسب تجربیات ارزنده، تیمِ ایران نتوانست توقعات جامعه تکواندو را برآورده کند.

وی افزود: این تیم به عنوان یک تیم کامل و باتجربه علی‌رغم میانگین سنی پایین تکواندوکاران، می‌توانست به عنوان شگفتی‌ساز نتایج خوبی را کسب کند که این اتفاق رخ نداد و باعث ناامیدی شد.

*یکی از معضلات عمده، نبود قدرت مدیریت بازی و عدم آمادگی ذهنی در انتهای مسابقات بود

پیشکسوت تکواندو ادامه داد: کسب مدال زرین طلا و مرغوبیت رنگ مدال در بازی‌های المپیک و بازی‌های آسیایی که هر ۴ سال یکبار برگزار می‌شود از مهمترین برنامه‌های کشور‌های شرکت کننده در این رویداد‌ها است که به نظرم تیمِ ایران از جنبه‌های مختلف، شرایط کسب خوشرنگ‌ترین مدال را برای خود ایجاد نکرد. در صورتی که ملی‌پوشان ما در شرایط مناسب می‌توانستند با مدال طلا برای خودشان و این رشته اعتبار ویژه‌ای کسب کنند.

زوار درباره از دست رفتن امتیازات حساس در لحظات پایانی گفت: یکی از معضلات عمده این تیم، نبود قدرت مدیریت بازی و عدم آمادگی ذهنی بازیکنان در انتهای مسابقات بود. عدم ارتباط به موقع میان کادرفنی و بچه‌ها هم در این نتایج تاثیر داشت که این موضوع مهم باید در تمرینات و تورنمنت‌های دیگر برطرف می‌شد که متاسفانه نشد.

*تزریق خون تازه به کادرفنی تیم ملی می‌تواند گره گشا باشد

مربی سابق تکواندوی ایران درباره شانس رسیدن به المپیک و کسب مدال تصریح کرد: قطعا برای کسب سهمیه المپیک و موفقیت در آن رویداد بزرگ باید استراتژی فدراسیون و کادر فنی تغییر کند، در غیراین صورت انتظار برای موفقیت تیم برای کسب سهمیه و مسابقات المپیک پاریس بیهوده خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تزریق خون تازه به کادرفنی تیم ملی می‌تواند گره گشا باشد، گفت: به نظر من و خیلی از کارشناسان، کادر فنی تیم ملی با به کارگیری مربیان جوان و باانگیزه که به طور مرتب در کوران مسابقات لیگ یا قهرمانی حضور دارند، می‌تواند موفق‌تر باشد. آشنایی با مهارت‌های روانی، علم تمرین، توانایی آنالیز مسابقات و بازی‌های حریفان احتمالی، تغذیه ورزشی و شناخت کامل از مکمل‌های ورزشی و دوپینگ و ... باید در یک کادرفنی باشد تا بازیکن به مربی اعتماد کند.

*نگاه حذفی فدراسیون تبعات سنگینی را بر پیکره این رشته وارد خواهد کرد

زوار در پایان خاطرنشان کرد: فدراسیون تکواندو باید در کنار استفاده از تجارب ارزنده اساتید باتجربه، جسارت استفاده از مربیان جوان و باانگیزه را داشته باشد. مسلماً نگاه حذفی فدراسیون تکواندو در کنارگذاشتن سرمایه‌های ملی تبعات سنگینی را بر پیکره این رشته افتخارآفرین وارد خواهد کرد و ثمره‌اش همین نتایجی خواهد شد که همه دیدند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *