گسترش اراده ایران و قزاقستان برای توسعه روابط/ آغاز ترانزیت تمام‌ریلی اولین قطار کانتینری قزاقستان از مسیر ایران

9:09 - 30 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۲۰۲۱۷
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
این روزها و در سالگرد انتخابات ریاست جمهوری، سیاست‌های دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی و تعاملات دیپلماتیک با کشورهای منطقه رشد چشم‌گیری داشته است و مجموعه تاریخی– فرهنگی سعدآباد شاهد ارتباطات جدی ایران با کشورهای مهم و استراتژیک بود.

خبرگزاری میزان - این روزها سیاست‌های دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی و تعاملات دیپلماتیک با کشورهای منطقه رشد چشم‌گیری داشته و کاخ سعدآباد شاهد رفت و آمد رؤسای جمهور کشورهای مهم و استراتژیک است.

روز گذشته آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در مجموعه تاریخی– فرهنگی سعدآباد به طور رسمی از «قاسم ژومارت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان استقبال کرد.

سفر رئیس جمهور قزاقستان را می‌توان از منظر مختلف از جمله امضای ۹ یادداشت تفاهم و سند همکاری میان ایران و قزاقستان بررسی کرد. اسنادی که هر کدام در حوزه‌های مختلف آثار مثبت زیادی را برای کشورمان در برخواهد داشت؛ از جمله «یادداشت تفاهم میان مرکز مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه و موسسه تحقیقات سیاست خارجی وزارت امور خارجه قزاقستان»، «برنامه مبادلات فرهنگی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و وزارت فرهنگ و ورزش قزاقستان»، «یادداشت تفاهم همکاری در زمینه مطالعات تحلیلی و تبادل تجربه میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت تجارت و همگرایی قزاقستان»، «یادداشت تفاهم همکاری در خصوص افزایش تجارت دوجانبه، میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت تجارت و همگرایی قزاقستان»، «یادداشت تفاهم همکاری شرکت ملی نفت ایران با شرکت گاز مونای گاز قزاقستان»، «یادداشت تفاهم همکاری میان راه آهن ایران و شرکت سهامی راه آهن ملی قزاقستان» اسنادی بود که در حضور سران ایران و قزاقستان به امضای وزرا،‌ استانداران و مسئولین مربوطه دو کشور رسید.

ایران

آیت‌الله رئیسی بعد از ظهر روز گذشته در نشست مطبوعاتی مشترک با «قاسم ژومارت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان سفر وی به تهران را نقطه عطفی در مسیر توسعه روابط دو کشور توصیف کرد و گفت: در ۳۰ سال گذشته روابط خوبی با کشور دوست و برادر قزاقستان داشتیم که این سطح از روابط لازم بوده اما کافی نبوده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه دو کشور ظرفیت‌های بسیاری برای ارتقای مناسبات و روابط دارند، افزود: تفاهم‌نامه‌هایی که امروز به امضا رسید یا از قبل میان دو کشور امضا شده بود، نشانه مهمی از اراده ایران و قزاقستان برای توسعه روابط و مناسبات است.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی روابط تجاری دو کشور در چند ماه اخیر، اظهار داشت: ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری دو کشور این ظرفیت را دارد که در گام اول حجم مبادلات تجاری از سطح فعلی تا ۳ میلیارد دلار افزایش یابد. در حوزه کشاورزی، صنعتی، حمل و نقل و ترانزیت، انرژی، نفت و گاز همکاری‌های گسترده‌ای می‌تواند بین دو کشور شکل گیرد.

رئیس جمهور اشتراکات فرهنگی و تمدنی دو کشور را بستری مناسب برای روابط فرهنگی بسیار خوب بین دو ملت دانست و تصریح کرد: مجموع مذاکراتی که امروز انجام شد، زمینه گسترش همکاری‌ها و روابط بین دو کشور را فراهم کرد.

آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران مصمم است علاوه بر روابط دوجانبه با قزاقستان، روابط و همکاری‌های منطقه‌ای بین دو کشور و کشورهای منطقه نیز، از جمله در سازمان‌های منطقه‌ای مثل سازمان همکاری‌های شانگهای و اتحادیه اوراسیا گسترش یابد.

آغاز ترانزیت تمام ریلی اولین قطار کانتینری قزاقستان از مسیر ایران

همچنین در ادامه برنامه‌های سفر قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان به کشورمان، روز گذشته ترانزیت تمام ریلی اولین قطار کانتینری قزاقستان از کریدور ایران، با صدور دستور روسای جمهور ایران و قزاقستان از طریق ویدئوکنفرانس آغاز شد.

ایران

رئیس جمهور قزاقستان به همراه آیت‌الله رئیسی و از طریق ارتباط ویدئوکنفرانسی با ایستگاه راه آهن تهران دستور آغاز ترانزیت تمام ریلی اولین قطار کانتینری قزاقستان از مسیر ایران را صادر کردند.

این قطار 28 خرداد ماه با ۲۴ دستگاه واگن که ۴۸ کانتینر را حمل می‌کنند، از قزاقستان به تهران رسیده بود و پس از مراسم امروز حرکت خود را در بخش ایرانی کریدور شرق به غرب به سوی ترکیه آغاز کرد.

در این مراسم همچنین تفاهم همکاری ریلی بین راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و راه‌آهن جمهوری قزاقستان به امضای مدیران عامل راه‌آهن دو کشور رسید که بر اساس هدف‌گذاری اولیه صورت گرفته در آن سالانه ۵ میلیون تن کالا از مسیر ایران ترانزیت خواهد شد.

این در حالی است که سال گذشته در مجموع حدود ۲ میلیون تن کالا از مسیر ایران ترانزیت شد که همین رقم، رکورد ۱۰۰ ساله ترانزیت در راه‌آهن کشورمان را جابجا کرد.

بیشتر بخوانید:

رئیس جمهور: ایران و قزاقستان ظرفیت‌های خوبی برای ارتقای حجم مبادلات تجاری به ۳ میلیارد دلار دارند

سفر رئیس جمهور قزاقستان در ادامه گسترش روابط دیپلماتیک دولت سیزدهم گام مهمی برای رشد و شکوفایی کشورمان در حوزه‌های مختلف به شمار می‌رود. نکته مهمی که از آغاز دولت سیزدهم شاهد آن هستیم. به طوریکه آیت‌الله رئیسی عصر چهارشنبه ۲۶ خردادماه سال جاری با «آلن سیمونیان» رئیس مجلس ارمنستان دیدار کرد.

وی با اشاره به اینکه اراده جمهوری اسلامی ایران توسعه مناسبات با همه کشورهای همسایه و دوست از جمله ارمنستان است، گفت: دو کشور ظرفیت‌ها و زمینه‌های خوبی برای گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های حمل و نقل، انرژی، صنعت، صدور خدمات فنی و مهندسی و کشاورزی دارند.

همچنین در سفر ۲۵ خردادماه «سردار بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان به کشورمان توسعه روابط دو کشور مورد تأکید قرار گرفت.

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به اینکه ظرفیت‌ها برای همکاری بین دو کشور بیش از سطح فعلی روابط است، اظهار داشت: در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، آب، برق و گاز ظرفیت‌ها و زمینه‌های خوبی در دو کشور برای گسترش همکاری بیش از سطح فعلی وجود دارد. قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی که امروز بین دو کشور امضاء شد، می‌تواند همکاری‌های بین دو کشور را به سطح بالاتری ارتقاء دهد.

بیشتر بخوانید:

آیت‌الله رئیسی: ظرفیت‌ها برای همکاری تهران و عشق‌آباد بیش از سطح فعلی روابط است

 آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر چهارشنبه 13 بهمن 1400 در گفت‌وگوی تلفنی با “قاسم ژومارت توکایف” همتای قزاقستانی خود، امنیت، ثبات و آرامش کشور دوست و برادر جمهوری قزاقستان را برای جمهوری اسلامی ایران با اهمیت توصیف کرد و گفت: از استقرار آرامش و ثبات در منطقه حمایت می‌کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به دیدار اخیر خود با توکایف در حاشیه اجلاس شانگ‌های در تاجیکستان تصریح کرد: همانطور که در آن دیدار تاکید کردم، سطح فعلی مناسبات و همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو جانبه متناسب با سطح روابط سیاسی نیست و امیدوارم در سی‌امین سال برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور بتوانیم گام بلندی در راستای ارتقای سطح تعاملات اقتصادی برداریم.

به نظر می‌رسد دولت سیزدهم در مسیری رو به توسعه و در تلاش برای رفع مشکلات، نویدبخش روزهای خوبی است و گام محکمی را در حوزه سیاست خارجی در برنامه کاری خود طی 4 سال خدمت گنجانده تا بتواند علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا و کشورهای غربی، ایران عزیز را در مسیر رشد و پیشرفت و خودکفایی قرار دهد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *